HATHA

Hatha yoga is een vorm yoga die bestaat uit een systeem van oefeningen om beheersing te verkrijgen over de geest en vooral het lichaam. Hatha yoga is een fysieke yogavariant die voor het grootste deel bestaat uit de beoefening van lichaamshoudingen (asana's) en ademhalingsverruiming (pranayama).
Een hatha yogales wordt afgesloten met een meditatie, liggend of zittend. 
De asana´s zijn voor iedereen toegankelijk, omdat elke asana aangepast kan worden. Belangrijk bij yoga is voelen, bij jezelf blijven.
Er is geen sprake van prestatiegericht aan de slag gaan. 
Los van alle lichamelijke voordelen die hatha yoga met zich meebrengt, zal vooral de grootste ontwikkeling plaatsvinden in het hoofd. Stilte, rust, focus, controle over je denken; allemaal aspecten die bewust en onbewust getraind worden tijdens elke les. Yoga leidt tot beheersing van lichaam, geest en zintuigen. Het is voor iedereen toegankelijk.  


YIN

Yin Yoga is een yogavorm waarbij je de houdingen langer vast houdt. Het is vooral gericht op het versterken en het versoepelen van pezen, bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los.
Door de spieren (Yang Weefsel) te ontspannen komt er lichte druk te staan op de hardere, stuggere weefsels in het lichaam (yin weefsels). Hierdoor verbeterd de doorbloeding en daarmee de conditie van deze weefsels.
Yin yoga kan helend werken voor mensen waarbij de balans tussen yin en yang zoek is. In ons drukke bestaan, is de yang (mannelijke) energie vaak overheersend. Yin yoga kan je helpen om deze balans weer terug te vinden. Daarnaast kunnen mensen met stug bindweefsel veel baat hebben bij yin yoga.
Door het zachte karakter van yin yoga is het een toegankelijke yogavorm voor beginners. Veel mensen met fysieke klachten zoals reuma, artrose en spanningen in het lijf geven aan dat ze yin yoga een fijne vorm van yoga vinden en dat het erg helpt bij bestrijding en verlichting van hun klachten.
Het concept yin staat voor rust, innerlijk, vrouwelijk, stil en koel.

 


NIDRA

Nidra yoga wordt ook wel ´slaapyoga´ genoemd. Dit is enkel omdat de yoga liggend uitgevoerd wordt. Tijdens de sessie is het juist belangrijk niet in slaap te vallen.
Goede reden(en) om (structureel) aan yoga nidra te doen:
~ het helpt je beter en dieper slapen;
~ goed voor je concentratie;
~ geeft meer rust, creativiteit en energie;
~ versterkt je immuunsysteem.
Daarnaast helpt 
yoga nidra tegen angsten, depressie, burn-out, en zelfs tegen een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.
Eén sessie yoga nidra staat gelijk aan 4 uur slaap en is daarom ook uitermate geschikt voor iedereen die snel onrustig is of moeite heeft met (in)slapen.